Ian Giles i samarbeid med Entrée

After BUTT
Kabinettet
13.08.–13.09.2020

Filmen After BUTT utforsker den sosiale og kulturelle arven fra det ikoniske magasinet BUTT, en publikasjon laget for og av homofile menn tidlig på 2000-tallet.

BUTT var kjent for sitt rosa papir og åpenhjertede intervjuer med musikere, filmskapere og designere som Michael Stipe, Gus Van Sant og Marc Jacobs. I Ian Giles’ film hører vi en gruppe menn dele seksuelt ladede fortellinger iblandet diskusjoner om publisering.

Filmen benytter transkriberte intervjuer Giles har utført med originale BUTT-bidragsytere, spilt inn på ny av en gruppe unge homofile menn. Gjennom denne historiefortellingen mellom generasjoner undersøker filmen hvilke ubalanser som var tilstede i BUTT, og tar opp spørsmål omkring magasinets håndtering av rase og kjønn. Et lekent forhold til språk oppstår: ord blir overførbare mellom opphavspersoner og utøvere.

I sin prosess som filmskaper har Giles benyttet førstehåndserfaringer, deltagende workshops og ordrett teater som metode for å produsere manus, et sosialt nettverk og den endelige filmen. Giles og hans samarbeidspartnere engasjerte seg i BUTT som et prisme for å betrakte homofile historier, presentasjonen av homofile menn i mainstream media, og koblinger mellom medisinske fremskritt og seksuell frihet.

After BUTT ble opprinnelig laget for Chelsea Space i London, og finansiert av Arts Council England, samt støttet av Hospitalfield, Skottland. Filmen vises i Kunstnerforbundet i samarbeid med Entrée, visningsrommet i Bergen hvor filmen ble vist i 2018 som del av deres års-program dedikert til video og film.

Under hele utstillingsperioden viser vi en samtale mellom Ian Giles og Entrées nestleder, kunstner Lars Korff Lofthus.

Fra 4. til 13. september har vi gleden av å vise filmen After BUTT også her på nett.

Ian Giles (f. 1985, UK) har en MFA fra Slade School of Fine Art, London, hvor han ble uteksaminert i 2012. Han har nylig stilt ut ved Outhouse, Kettle’s Yard, Cambridge; Studio Four, OUTPOST, Norwich; Trojan Horse / Rainbow Flag, presentert av Gasworks hos Bethnal Green Working Men’s Club, London (alle i 2019). After BUTT har blitt vist ved NY Art Book Fair, MoMA PS1, New York; Video Club: Sex Talks, Stedelijk Museum, Amsterdam; Entrée, Bergen, og Chelsea Space, London (alle i 2018). Giles vant i 2018 Shannon Michael Cane Award. Fra 2018-2020 utfører han bestillingsverk for New Geographies og er for tiden mottaker av Jerwood New Work Fund.