Birgitte Sigmundstad
Che Guevara`s Rolex (2009) — Birgitte Sigmundstad
En dag med historien (2010) — Birgitte Sigmundstad
Che Guevara´s Rolex (2009) — Birgitte Sigmundstad

I sitt arbeid med video og fotografi blander Birgitte Sigmundstad fakta og
visjon. Med utgangspunkt i eksisterende bilder og tekster får hun oss til å reflektere over de mengder av visuell informasjon vi mottar hver dag men som sjelden gjøres til objekt for et forskende blikk, før de forsvinner ut av bevisstheten. Historie er et gjennomgangstema i Sigmundstads arbeider, og særlig er det populærkulturens behandling av denne som opptar henne. Hennes videoer er tankevekkende, oppfinnsomme og ikke minst underholdende.

En dag med Historien
HD Video 2009

På kvitt eller dobbelt var det en deltager som hadde lest boken om Max Manus 15 ganger. Hvordan er det mulig å lese en bok hele 15 ganger? Hva er denne morbide fascinasjonen for Krigen.
Mannen som opptrer i Sigmundstads film har, som mange i sin generasjon, en enorm boksamling om den andre verdenskrig. Filmen er et portrett av ham og samtidig en analyse av vår interesse for akkurat denne krigen.

Che Guevaras Rolex
DV Video 04: 40 min 2009

Et bilde av Che Guevara med sin Rolex ble brukt i bladet Watch Time. Dette førte til voldsomme reaksjoner fra lesere, både positive og negative. Deres innlegg omkring denne fotnoten i vår nære historie ble uventet et micro-kosmos der rettferdighetssans, ytringsfrihet og kommersialisme slåss om oppmerksomheten.

Dette er Birgitte Sigmundstads sjette separatutstilling, og hun viser helt nytt materiale. Hennes videoer er tankevekkende, oppfinnsomme og ikke minst underholdende. I 2007 ble hun tildelt Einar Granums Kunstpris.