Avbrutt tilhørighet / Taktile fortolkninger

Collager og billedvev
Vindussalen og kabinettet
21.04.–29.05.2022

Konsept/conceptum: det som er unnfanget (i sinnet).
Et mørke å lete i.
Et lys å falle inn i.
Å holde trådene er å veve det hele sammen. Tilstanden er altoppslukende.
Lengselen alltid til stede.
Avbrutt av normaliteten.
Energien er bindeleddet.
Resultatet er forbigående hvile. Stillstand er fravær av fantasi.
Jeg leter i det som var og det som er. Å kjenne tilhørighet i materiale. Bruddet er spranget fordi det du søker er rekkevidden av dit du når.

- Ingunn Skogholt

I utstillingen Avbrutt tilhørighet/Taktile fortolkninger viser Ingunn Skogholt en serie kollasjer sammen med seks gobeliner/billedvev. Gjennom arbeidene undersøker hun tilhørighet eller en opplevelse av mangel på tilhørighet. Med garnets kvaliteter utdypes det visuelle språket. Ingunn Skogholt arbeider vekselvis med kollasjene og med gobelinene. Kollasjene blir til selvstendige arbeider samtidig som de kan betraktes som skisser som fortolkes i veven. Hun klipper i det hun kommer over, og de abstrakte og personlige motivene fremtrer intuitivt.

Valget av garnet definerer oversettelsen fra kollasj til vev, og detaljene kommer til underveis. Ingunn Skogholt farger garnmaterialene selv og har et sterkt forhold til fargene. Et ønske om å uttrykke fargens kraft og betydning er en drivkraft, og ofte fordyper hun seg i ett fargetema over en periode. På denne måten evner hun å skape komplekse komposisjoner hvor subtile fargeforskyvninger skaper rom i flaten, eller som tittelen antyder – taktile fortolkninger – av et rom, en farge eller en tilstand.

Ingunn Skogholt (f. 1952) er utdannet blant annet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo, Edinburgh College of Art i Skottland og Royal College of Art i London. Hun har hatt separat-utstillinger blant annet ved Kunstnerforbundet (2015 og 2006), Soft galleri (2011) og Galleri K (1995 og 1984) og deltatt i flere gruppeutstillinger, som ved Norske Tekstilkunstneres Jubileumsutstilling ved Stavanger Kunsthall (2018) og Kunstnerforbundet (2017) og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (1989) for å nevne noen. Ingunn Skogholt er innkjøpt av Universitetet i Oslo, Skedsmo kommune, Nasjonalmuseet, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, NRK, Oslo kommunes kunstsamlinger, H.M. Dronning Sonjas kunstsamling og en rekke private samlinger. Hun har utført utsmykningsoppdrag for blant annet Oslo Tinghus, R5 Regjeringsbygg, Sogn og Fjordane fylkessykehus, International Corporate Art A/S og flere andre.

Utstillingen er støttet av Bildende Kunstneres Hjelpefond.

Bilde: Detalj av Ingunn Skogholts billedvev Avbrutt - Tilhørighet I