Millie Behrens
Oversiktsbilde fra utstillingen (2015) — Millie Behrens
Oversiktsbilde fra utstillingen (2015) — Millie Behrens
Det var en gang I, brosje (2015) — Millie Behrens
Det var en gang II, brosje (2015) — Millie Behrens
Det var en gang III, brosje (2015) — Millie Behrens
Natt og dag, brosje (2015) — Millie Behrens
Og skogen vokste kjempehøy, brosje (2015) — Millie Behrens
Vinduet II, brosje (2015) — Millie Behrens
Sorte grener I, brosje (2015) — Millie Behrens
Sorte grener III, brosje (2015) — Millie Behrens
Samtale I, anheng (2015) — Millie Behrens
Samtale II, anheng (2015) — Millie Behrens
Mørk måne, brosje (2015) — Millie Behrens
Mellom rommet, brosje (2015) — Millie Behrens
Likevekt II, brosje (2015) — Millie Behrens
Svevende måne, brosje (2015) — Millie Behrens
Rommet i mellom, brosje (2015) — Millie Behrens
Soon (2015) — Millie Behrens
This is our time (2015) — Millie Behrens
This is now (2015) — Millie Behrens

THIS IS NOW

Det er en stor glede å presentere en ny utstilling med Millie Behrens (f. 1958) i Kunstnerforbundet som åpner 17. september.

Millie Behrens er en av våre mest anerkjente smykkekunstnere og det knytter seg alltid stor spenning til hennes utstillinger. Millie Behrens hadde sin første separatutstilling i Kunstnerforbundet i 1992 og har siden vært representert i galleriet en rekke ganger. Til utstillingen i Vindussalen vil Millie Behrens vise tre serier med nye verk, to består av brosjer og anheng, mens den tredje består av seks armbåndsur som er laget spesielt for denne utstillingen. Klokkene representerer noe nytt i Millie Behrens’ virke og tittelen på utstillingen THIS IS NOW sirkler inn dette momentet. Armbåndsurene er alle laget i sølv, noen med detaljer i gull. Urskiven er laget i titan med inngravert tekst eksempelvis THIS IS OUR TIME og THIS IS NOW, som utstillingstittelen.

Klokker måler og angir tiden, men tid som resonansbunn gjelder også for smykkene på utstillingen. Millie Behrens lar seg gjerne inspirere av omgivelsene og hvordan tiden virker på naturen, så vel som byen. Naturen representerer et stort formrepertoar av både myke linjer og det stramt geometriske. Millie Behrens’ smykker kretser rundt nettopp forholdet mellom natur og geometri, men også mellom natur og kultur. Et godt eksempel er gjengrodde steingjerder, menneskeskapte konstruksjoner som gror igjen og forvandles med tiden. Kunstneren er opptatt av den prosessen som finner sted når naturen tar tilbake menneskeskapte strukturer, der trær og skog tar over for betong og jern: Slik et gammelt drivhus står og forvitrer og ruster mens trærne vokser ut av rammeverket og presser glass og jern til side. De geometriske vinklene skimtes i bladverket. Disse inntrykkene har jeg med meg når jeg skaper et smykke. (Millie Behrens)

Natur og kultur glir over i hverandre med tiden som avgjørende moment. Slik steingjerdene er satt sammen stein for stein, er også mange av Millie Behrens smykker formet del for del. Sølv er hovedmaterialet, men i kombinasjon med strandstein, kobber, gull, krystaller og tre. Bruken av strandsteiner er nok et vitnesbyrd om kunstnerens dragning mot naturen. Steinene er ikke slipt, men brukes i smykkene slik de er. Smykkene føyer seg til kroppen, lik steingjerdene tilpasser seg landskapet. Millie Behrens har bestandig vært opptatt av bruksaspektet og at smykkene hennes er lette å bruke. Dette er en sympatisk tilnærming som likevel ikke har gått på bekostning av eksperimentering med form og materialer. Smykkene ser ut som små, minimalistiske skulpturer, men er alltid omsorgsfullt tilpasset kroppen. Millie Behrens er da også kjent for sitt samarbeid med David-Andersen AS og for de ulike seriene hun har utviklet for det tradisjonsrike gullsmedfirmaet.

Med armbåndsurene er bruksaspektet ytterligere aksentuert. Klokkene utmerker seg med en ren og stram design – i tråd med Millie Behrens estetikk – og bærer da også hennes navn.

Millie Behrens er utdannet på Kunsthøgskolen i Oslo og på Nova Scotia School of Art and Design. Hun var på 1980-tallet med på å danne TRIKK, et smykkekollektiv bestående av seks smykkekunstnere. Gjennom utstillinger og oppdrag har hun utmerket seg som en av våre betydeligste kunstnere. Hun er blant annet representert i samlingene til de tre norske kunstindustrimuseene og i utenlandske museumssamlinger i henholdsvis Skottland, Sverige og Tyskland.

Motta nyhetsbrev

Nyhetsbrevet sendes ut i forkant av utstillinger, samt ved kunstnersamtaler og andre viktige hendelser.

Personvern