Oslo Art Weekend
16.09.23, kl. 15:00

Vad ljus och skugga berättar: Kunstnersamtale med Tomas Colbengtson og Liisa-Rávná Finbog

I forbindelse med Oslo Art Weekend ønsker vi velkommen til den andre av to kunstnersamtaler lørdag 16. september 15.00:

Den sørsamiske kunstneren Tomas Colbengtson møter dr. Liisa-Rávná Finbog i utstillingen Vad ljus och skugga berättar i Salene i 2. etasje.

Read about the event in English.

Gjennom et sørsamisk perspektiv tar Tomas Colbengtson opp temaer som erindring og kolonihistorie på den svenske siden av Sápmi. Colbengtsons utstilling Vad ljus och skugga berättar / Goh tjoevke jih soejvene soptseste belyser personlige og kollektive historier om myndigheters overgrep mot urfolk. Verkene handler om kulturell undertrykkelse som forbud mot samisk språk, religion og reindrift. I særdeleshet den lite kjente fortellingen om den svenske statens tvangsflytting av samer fra nordsamiske til sørsamiske områder på begynnelsen av 1900-tallet. Et grep som skapte konflikter som fremdeles pågår og påvirker folk.

Samtalen mellom Tomas Colbengtson og dr. Liisa-Rávná Finbog finner sted i utstillingsrommet og vil løfte flere av fortellingene fra kunstverkene. Verkene forteller om både personer og samfunn som har gjennomgått politiske og fysiske overgrep i form av rasebiologisk forskning, forbud mot samisk språk og kulturell utøvelse, og frarøving av egne boområder. Colbengtsons verk skuer samtidig håpefullt fremover, den sørsamiske kulturen er tross alt levende. Hvordan kan Colbengtsons verk være til hjelp i en helbredelse av et kollektivt traume?

Samtalen vil dermed også berøre Sannhets- og forsoningskommisjonen rapport, som ble lagt frem i juni i år. Parallelt jobber også en sannhetskommisjon i Sverige for å kartlegge og spre kunnskap om samisk historie og politiske overgrep som er gjort mot samer på svensk side. Vi vil også markere at det er gått over 700 dager siden Fosen-dommen ble avsagt i Høyesterett, men ikke fulgt av staten.

Samtalen varer ca. 50 minutter og det åpnes opp for spørsmål i etterkant. Introduksjon ved Raisa Porsanger, kurator og kommunikasjonsansvarlig i Kunstnerforbundet.

Les mer om utstillingen her.

Boken Faamoe (2019) om Tomas Colbengtsons kunstnerskap er til salgs i galleriet.

Tomas Colbengtson (f. 1957, Tärnaby, Sverige) er sørsamisk billedkunstner med utdanning fra Konstfack (MFA), 1991. I perioden 1998–2008 var han resident artist ved Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Colbengtson er grunnleggeren av den nomadiske residencyen Sápmi Salasta – Sápmi omfamnar. Han har hatt utstillinger både i Sápmi, Skandinavia og internasjonalt, bare siden 2022 har han stilt ut ved Sámi Dáiddaguovddáš/Samisk Senter for Samtidskunst i Karasjok, Scandinavian House i New York, National Nordic Museum i Seattle, Enter ArtFair i København, Galleri Helle i Stockholm, Museum Cerny i Bern, Sveits, og Saemien Sijte i Snåsa, for å nevne noen. Verkene hans er innkjøpt av blant andre Sametinget, Nordnorsk Kunstmuseum, RiddoDuottarMuseat, KORO, Nasjonalmuseet, Dronning Sonjas kunstsamling og Statens konstråd.

Dr. Liisa-Rávná Finbog er samisk arkeolog, museolog og duojár fra Oslo, Vaapste og Skánit/Skånland, på norsk side av Sápmi. Finbog kombinerer sin duodjipraksis med akademisk arbeid og knytter sammen samisk epistemologi med vestlig akademia. Hun avla doktorgraden innen museologi ved Universitetet i Oslo i 2021 med avhandlingen It Speaks to You, der hun så på forholdet mellom museer, samiske identiteter og duodji. De senere årene har hun jobbet som postdoktor ved universitetet i Tampere, Finland, samt vært kurator for Sámi Pavilion under Veneziabiennalen i 2022. Hun har sammen med Beaska Niillas og Timimie Märak grunnlagt Hásttuheaddji Collective.

Tomas Colbengtson. Foto: Dan Jåma

Liisa-Rávná Finbog. Foto: Eirin Torgersen

Arrangementet er støttet av Norske Kunsthåndverkeres Vederlagsfond.

Kunstnerforbundet deltar på Oslo Kulturnatt og Oslo Art Weekend som arrangeres helgen 14.-17. september 2023. Kunstnersamtalen er en del av denne langhelgen. Vårt program for langhelgen består av utstillingsåpning, seminar, kveldsåpent galleri, kunstnersamtaler og omvisninger.

Få også med deg kunstnersamtale med Marit Tingleff og dr. Tanya Harrod lørdag 16. september kl. 14.00 i Kunstnerforbundet.

Les mer om Oslo Kulturnatt og Oslo Art Weekend på Kunstnerforbundet.